Az alkotás igazi esszenciája, avagy milyen műfajba is sorolható a történet?

6:34

Úgy gondoltam, hogy érdekes lenne pár szót ejteni a műfajról is, bár valószínűleg a történet hangulata már sejteti Veled. De most akkor nézzük is meg közelebbről, hogy melyek ezek, hiszen többet is vegyítettem, pontosabban hármat: fantasy, lélektani és horror. Elsőre talán furcsának tűnhet, hogy ezek akkor tulajdonképpen hogyan is jönnek össze, de hamarosan Te is érteni fogod. :) 

Fantasy, mivel egy általam kitalált világban játszódik, valamint ahogyan az a negyedik és ötödik fejezetben nyilvánvalóvá is vált, természetfeletti lények szerepelnek benne, ezen felül pedig egy különös erő is megmutatkozni látszik, mely szintén nem elhanyagolható az események alakulásának szempontjából. Amikor elkezdtem írni a történetet, nem tértem el túlzottan a valóságtól, a világ amelyben akkor játszódott olyan volt, mint a miénk. Olyannak kezdtem el, mintha itt és most, ebben a világban is megtörténhetne. 
Ekkor még csak az alapelképzelés volt meg, amelyre ráhúztam ugyan a konfliktust és valamelyest illeszkedett is, de nem volt valami meggyőző. Túl egyszerű, olyan semmitmondó és kezdetleges volt az egész. Ebben az állapotában az egyik fő tényezőt nem lehetett logikusan megmagyarázni, hogy miért is pont úgy történnek a dolgok, ahogy. Kicsit nehéz volt elszakadni az ismerttől, és rálépni az ismeretlen ingoványos talajára, de amint megéreztem a szabadság hatalmát, elkezdett szárnyalni a képzelet is. Már nem csak az itt és most létezik, hanem megalkottam egy előtörténeten alapuló világot is, melybe teljes mértékben illeszkedik az elképzelt események alakulása. Szóval akkor adott egy újonnan megalkotott világ, amelyben olyan lények léteznek, melyek valós életünkben – remélhetőleg – nem fellelhetőek, vagyis a lélekrablók. Túl sokat nem szeretnék egyelőre elárulni róluk, hiszen a történetfolyam során úgyis ki fog derülni, ahogy Vayne szép lassacskán összegyűjti a hatalmas kirakós darabkáit, és egységbe rendeződik a bonyolult kép. Annyit már tudhatsz róluk, hogy ugyan hasonlatos a vámpír alakjához, de igazából teljesen más. Ez egy picikét ellentmondásosnak tűnhet elsőre, de most rábízom a képzelet szárnyalására, hogy mit vonsz le ebből és milyennek képzeled el. Aztán majd kiderül, hogy jók voltak-e a megérzéseid velük kapcsolatban. :) De annyi bizonyos, hogy eme általam nagyon kedvelt lény mintájára alkottam meg saját teremtményemet. Olvastam már jópár fantasy történetet, de egyikben sem találkoztam még ehhez foghatóval – bár bizton nem állíthatom, hogy hasonló sincs, mivel nem ismerem a világ összes kitalált lényét. Viszont számomra ennek a teremtménynek a megformálása nyújtotta a legnagyobb élvezetet. Félig-meddig tudatos volt, hiszen egy már meglévő egyedet vettem alapjául, viszont egyes részletek csak úgy kipattantak a fejemből egy-egy kép, jelenet vagy szín formájában. Majd pedig újra tudatosan átrágtam az egészet, és végül minden a helyére került. Büszke vagyok rá, az első saját kis kreálmányomra, mint ahogy az egész regényre is. Na de kanyarodjunk csak vissza az eredeti gondolathoz. Feltűnik egy erő is, melynek halott testek mozgatásához van köze, az úgynevezett lélekbábokhoz. Na igen, a zombik, valamint a voodoo eredetét és történetét is nagyító alá vettem, hogy még egy kis érdekességgel meg tudjam spékelni a dolgokat. Hasonló, de nem teljesen ugyan az, a többi pedig majd később kiderül. :) Ezzel nagy vonalakban át is vettük a legfontosabb fantasy elemeket, de ezeknél sokkalta több minden meg fog fordulni az események előrehaladtával.
Következőnek talán érdemesebb a lélektani vonatkozásról beszélni, hiszen ez adja meg az egész keretét, valamint a narráció alapját. Sokat vacilláltam, hogy melyik narratív formát is válasszam, végül az én-elbeszélő mellett tettem le a voksomat, hiszen így tudom a leghatásosabban érzékeltetni mindazt, ami lejátszódik a főszereplő bensőjében.  A történet és a fő konfliktusszál szempontjából is az a legmeghatározóbb, hogy Vayne hogyan reagál, mit érez, és milyen lelki utat jár be, melynek kiváltó okai elsősorban a körülmények, de minden a saját választásain múlik. Ezért tudnunk kell, hogy miért dönt így, vagy épp úgy az egyes helyzetekben. Fontosak a belső motivációi, és hogy milyen változásokon megy keresztül. Egy igen erős jellemfejlődést építettem bele, melyet az események hömpölygése közepette lehet majd észlelni. Néhol éles lesz a váltás, máskor viszont alig észlelhetően vezetem el a következő fordulópontig.  A cím is ezt hivatott tükrözni, mind az összefoglaló – Lelkek útja -, mind pedig az egyes kötetcímek, mint az első is – Lelkem sötét éjszakája. Sok mindent már az elején burkoltan belefogalmazok, elhintek egy-egy aprócska utalást, melyek majd csak később nyernek értelmet, de az biztos, hogy semmit sem írok le csak azért, hogy teljen az oldal, még ha első olvasása nem is illik oda. :)
Végül pedig felmerülhet a kérdés, hogy hogyan is jön ehhez a horror? Mivel eleve maga a hangulat is eléggé borongósra sikerült, nem mellesleg olyan teremtmények sorakoznak fel, amelyek jelenléte nem sok jót sugall, mégsem lehet egy szimpla tragédia/komédia, dráma vagy ezekhez hasonló köntösbe bújtatni. Ha már komor, akkor legyen sötét is, ez illik hozzá a legjobban. Úgy akarok írni, hogy egy erőteljes hatást érjek el az érzelmek terén, ezáltal minél kifejezőbben tudjam megfogalmazni azt, ami épp történik, és hogy ebből a főszereplő – és rajta keresztül az olvasó is – mit érzékel. Kutattam a módját, hogy hogyan is tudnám ezt az írásmódot, ezt a fogalmazási képességet elsajátítani, mígnem eljutottam H. P. Lovecraftig. Azonnal – nah jó, több mint egy év előjegyzés után – be is szereztem az összes művét, hogy ezeket tanulmányozva elmerüljek egy számomra újfajta kifejezésmód rejtelmeibe. Hihetetlen, ahogyan megfogja az emberi érzések – főképp a félelem és a szorongás – lényegét, és ad melléjük egy eszméletlenül erőteljes színezetet egyedi szóalkotásaival és képzettársításaival. Tudtam, hogy erre van szükségem, hogy ezt kel belevinnem sajátos stílusomba, hogy megtaláljam azt a hangot, amely tökéletesen visszaadja a Lelkek útjal igazi, lényegi esszenciáját. Az eddigi visszajelzések alapján sikerült is elérnem azt a borzongató hatást, melyet megálmodtam. :) Az írás is pont olyan, mint egy fantasy világ megalkotása. Ahhoz, hogy jó legyen, el kell szakadni a normáktól, a klasszikustól, hogy a szabadon szárnyaló kreativitás elhozza a megfelelő értékeket.

Tehát mindent összevetve, ennek a három műfajnak az egyvelege, vagy inkább tökéletes egysége képes igazán életre kelteni eme lelkemből született művet.

0 megjegyzés

Üzemeltető: Blogger.