Alkotni, de hogyan?

9:57

Biztos mindenkivel előfordult már, hogy ugyan meg volt az alkotási vágy, teli energiával le akar ülni írni, de… Megnyitja a szövegszerkesztő programot, esetleg még pár billentyűt le is üt, aztán paff – elszáll az ihlet, és hirtelen minden fontosabbnak tűnik. Szörfözni a neten céltalanul, lecsekkolni percenként a közösségi oldalakat, órákat tölteni azzal, hogy zenéket találjunk az íráshoz, takarítani, telefonálni vagy épp számítógépes játékokkal játszani. Ismerős? Nálam a két leggyakrabban előforduló tevékenység a zenekeresés – amire legalább önmagam megnyugtatásképp rá tudom mondani, hogy de hiszen a regényemhez kerestem inspirációt -, és a játék. És persze miután végeztem ezekkel a figyelemelterelő, kényszertevékenységekkel, sok esetben haragszom magamra, amiért órákat pazaroltam el ahelyett, hogy írtam volna. De igazából az esetek nagy részében mindig így végződik egy-egy időben fixen eltervezett íróprogram. Valamiért nem megy olyankor, amikor előre meghatározott időpontban akarok írni. De akkor mégis hogyan és mikor lehet írni? Be lehet ezt egyáltalán határolni, hogy milyen módon alkotunk? Reggel vagy este? Otthon saját kis kuckónkba zárkózva, vagy egy forgalmas kávézóban?

Egy ideig én is megpróbáltam keresni a tökéletes helyet és időpontot az íráshoz, de persze a fentiek alapján soha nem jött össze. Mindig úgy gondoltam, hogy majd valami kis nyugis zugban meghúzva magam, ahol nem zavar senki, ott fognak jönni a gondolatok. De nem így történt. Volt, hogy direkt el is terveztem, hogy akkor a hétvégémet csak írással fogom tölteni, de valahogy nem tudtam odakényszeríteni magam a gép elé. Vagy ugyan leültem, de nem a regényemmel foglalkoztam, szinte azonnal elkalandoztak a gondolataim és jöttek a figyelemelterelő dolgok. Ezért most már nem is próbálkozok azzal, hogy megtaláljam a legmegfelelőbb alkalmat az írásra. Rájöttem, hogy szinte bárhol és bármikor tudok írni, amikor érzem, hogy a gondolatok kikívánkoznak belőlem. Ilyenkor nem szabad elfojtani őket. :) Bár sajnos sokszor ez nem annyira megoldható, mivel a munkahelyemen nem valószínű, hogy díjaznák, ha hirtelen előkapnék egy jegyzetfüzetet és lázasan ontanám magamból a sorokat. De ezt a problémát is sikerül többnyire áthidalni. Én is a zenére alkotók társaságát erősítem, ezért módszeresen kerülöm az olyan zenéket, amik beindítanák a fantáziámat, valamint próbálok nem a történetre gondolni ilyenkor. Viszont amint kilépek a cégtől, szabad utat engedek a gondolatok szárnyalásnak :)

Rengetegszer megesett már velem, hogy utazás közben - reggel-este 1-1 órát ingázok a munkahelyem és a lakásom között - feltettem a fülhallgatót, előkaptam a füzetemet és teljesen kizártam a külvilágot. Szerencsére ez nagyon megy, ilyenkor felőlem még egy háború is kitörhetne, nem valószínű, hogy észrevenném. Persze ennek is meg van a hátránya, mivel az átszállások és egyéb külső hatások megzavarhatnak, vagy épp elfelejtek leszállni, mert annyira belefeledkezem az írásba. De van, hogy ilyenkor sem tudom letenni. Annyira belemerülök, hogy még séta közben is írok, vagy leszállva a buszról leülök a megállóba, és addig folytatom, amíg a gondolamenet végére nem érek. :) Lehet, hogy a környezetem emiatt furcsán néz rám, de igazából nem érdekel. Aki még nem írt ilyen átszellemülten, az soha nem is fogja megérteni, hogy egy író ilyenkor mit érez.

Ami nálam hiányzik, az a rendszeresség, leginkább a fentebb említett esetek miatt. Nem tudom egyszerűen behatárolni, hogy akkor naponta vagy kétnaponta egy bizonyos időintervallumban írni fogok. Ugyan az utóbbi időben próbálok odafigyelni, hogy havonta egy fejezetet befejezzek, de nem mindig sikerül. Van, amikor egy-egy rész megírása egy kis pihentetést igényel, vagy egy nagyobb lélegzetvételű kutatómunkát. Úgy gondolom, hogy nem feltétlen veszíti el az ember a történet fonalát nagyobb időszakok kihagyásával sem – legalábbis saját tapasztalatom ezt mutatja. Már tíz éve dolgozom a mostani regényemen, de egyetlen pillanatra sem veszítettem szem elől a történetet, sőt, egyre inkább az erősödik bennem, hogy kellett ez az idő ahhoz, hogy eljussak oda, ahol most vagyok. Teljesen másképp gondolkozom, mint amikor tiniként elkezdtem írni, és a munkám javára vált az eltelt idő, és így már egy letisztultabb és komolyabb alkotást tudhatok a magaménak. Az évek során megérett bennem a történet, melyet most már szinte zavartalanul és könnyedén tudok folytatni.


Lehet, hogy nem a legjobb módszer, ami alapján dolgozok, de nekem az utóbbi időben működött. :) Nálatok hogy megy az alkotás? Találtatok egy bevett módszert, ami alapján összeszedetten és kidolgozottan tudtok írni?

0 megjegyzés

Üzemeltető: Blogger.