Amiket én olvasok - avagy le a tollal, elő a könyvvel

3:28

Az olvasás felszabadít és hatalmas teremtőerővel bír, erről árulkodik Müller Péter alábbi idézete is:

"Mindenki csak önmagát tudja kiolvasni a könyvből. A saját szerelmét,  a saját emlékét és a maga tapasztalatait (..) Mert  hiába olvasol valamit, azt még a saját képzeletedben is meg kell teremtened. A te valóságodban, amely más, mint az enyém vagy bárkié. Minden olvasás: újrateremtés."

Írói tevékenység mellett – vagy talán pont ennek kiegészítése érdekében – rengeteget olvasok mindenféle témában. Van, amikor saját kedvtelésemből ragadok kezembe egy-egy könyvet, hogy kicsit kiszakítson a hétköznapok megszokásából és általa belemerülhessek egy másik világ adta fantasztikus kalandokba. Kicsit más lehessek, elfeledkezhessek önmagamról és együtt izgulhassak a történet főszereplőjével a végkifejlet keresése alatt. Máskor a készülőben lévő regényemhez végzek háttér-információkutatást, és inkább tudományosabb jellegű esszéket és dokumentációkat olvasok, vagy olyan műveket, amelyekben az íróik tökéletesen visszaadják az adott hangulat/érzelem/környezet leírását, és ebből merítek ihletet. Legutóbb viszont egy új témához nyúltam, amely nem saját szórakoztatásomhoz vagy írói képességem fejlesztéséhez járul hozzá, hanem segít a belső munkában, hogy önvalóm kiteljesedhessen.

Szórakozás céljából nagyon színes palettából válogatok. Kedvenc műfajom ugyan a fantasy, és ebben nagyon sok jó művet olvastam már, de emellett szívesen olvasok sci-fi műfajban is, a japánnal foglalkozó/japán eredetű műveket is szeretem, valamint az egyszerű könnyed szerelmes történeteket. Fiatalabb koromban a legnagyobb kedvencem Darren Shan könyvei voltak – főleg a Rémségek cirkusza sorozat -, talán ezekből merítettem az alkotói munkám kezdetén nagyon sok ihletet a borzongató részek megírásához. Azóta picit már változott az ízlésem, és – főleg a démonos könyvei – már elérték nálam a túlságosan trancsírozós/fröcsögős kategóriát, ezért nem is olvastam végig. De lehet adok neki még egy esélyt, mivel a történet fő szála, maga az elképzelés nagyon megfogott, és kíváncsi vagyok a végére. Emellett nagyon szeretem Laurell K. Hamilton Anita Blake regényeit, valamint Kelley Armstrong Sötét erő trilógiája is bekerült a kedvencek közé. 
Már ha csak ezt a három említett írót és műveit megnézzük, akkor itt is nagyon erősen jelentkezik a természetfeletti – és azon belül is a túlvilággal/másvilággal kapcsolatos érdeklődésem. Nem csoda hát, ha saját történetem is ezt a vonalat követi, vagy inkább pont emiatt kezdtem el ilyeneket olvasni. Nem tudnám igazán megmondani, hogy melyik volt előbb, kicsit tyúk és tojás szindrómának érzem. Viszont mostanában inkább elkerülöm az ilyen történetek olvasását, hiszen egy-egy hasonló műnek iszonyatosan a hatása alá tudok kerülni, és félő, hogy sajnos belevinném saját történetembe. Nem szeretném az ötleteket máshonnan koppintani, vagy vegyíteni, ezért ezeket már egy ideje hanyagolom. Amilyen szinten ihletet is tudnak adni, olyan szinten el is tudják vinni saját irányukba a készülőben lévő történetet. A fantasy egy másik vonalán elindulva pedig elmaradhatatlan olvasmány számomra George R. R. Martin Trónok harca fantasztikus története. Ez a mű a fantasy műfajnak egy teljesen más aspektusát ragadta meg, amely annyira nem is rugaszkodik el a valóságtól, mégis megtalálható benne a természetfeletti erőteljes hatalma. Valószínűleg azért is szeretik nagyon sokan, mert megmutatja az emberek valódi arcát is kendőzetlenül. Emellett pedig, hogy ne csak külföldi írókat említsek, van két olyan magyar írónő, akiknek a művei nagyon sokat jelentenek számomra, és csodálattal olvasom soraikat. Ez a két írónő pedig nem más, mint Vavyan Fable – Molnár Éva – és J. Goldenlane – Goldman Júlia. Hatalmas fantáziával és igazán kifinomult szóhasználattal rendelkeznek mindketten, ennek köszönhetően műveik olvasása ténylegesen elrepít egy teljesen más dimenzióba.


Miután ilyen kellemes kiruccanást töltöttem az álomvilágban, visszaugorhatok a valóságba, és picit saját alkotásomra fókuszálva előkaphatok pár olyan művet, amelyek annak fejlesztésében és megírásban segítenek. Ha regényről van szó, akkor ebben az esetben próbálok elvonatkoztatni a történettől, és inkább csak az írói fogásokat, a hangulat finom rezdüléseinek megfogalmazását és a karakterek ábrázolását figyelem. Nagyon nehéz így olvasni egy művet, hiszen tudatosan ki kell zárni az empátiát és csakis kívülállóként tekinteni az alkotásra. Elsődlegesen erre a célra szereztem be H. P. Lovecraft összes művét, hiszen ő az egyik legnevesebb író, aki igen nagy mérföldkőnek számít a horror és borzongatás műfajában. Regényem szempontjából nagyon fontosnak tartom ezt a fajta kutatómunkát, az elmúlt tíz évem egy nagyobb része – amikor is tényeleges alkotói munkát nem végezetem – ezzel telt. Felkutattam és beszereztem azokat a könyveket, amikről azt gondoltam, hogy sokat segítenének. Volt, ami az írástechnikával foglalkozik, pl. Francz Gesing – Kreatív írás című műve, de leginkább olyan alkotásokat kerestem, amik egy-egy adott karakter vagy hangulat megformálásában segítettek. 
Most már nem titok, hogy az egyik fő természetfeletti lény – a lélekrabló – alapjaiban a vámpír alakjára épül. Nagyon sok kutatást végeztem ezzel kapcsolatban, egészen Bram Stroker Draculájától, Maria Janion A vámpír – szimbolikus biográfiáján keresztül a pszichológiai töltetű  A vámpír vonzásában című műig, amely több neves magyar pszichológus tollából származik. Többrétűen, minden oldalról elemeztem a vámpírok eredetét, mítoszát, hiedelemvilágát, megjelenési formáit és az emberi tudatalattiban jelentkező értelmezési formáit. Mindemellett láttam szinte az összes klasszikusnak mondható vámpírfilmet és több olyan művet is olvastam, melyekben szerepel ez a lény – Anne Rice regények, J. R. Ward regények, Darren Shan regények, Laurell K. Hamilton regények, True Blood sorozat, stb. Végül ezen információk alapján megalkottam saját természetfeletti lényemet, amely valamelyes még hasonlít a vámpírra – ezért is mondja Seth azt, hogy nevezheti az emberi képzelgés alkotta vámpírnak is -, viszont létezésének alapjaiban teljesen eltér a klasszikustól, saját fantáziám alkotta lényekről van szó. De többet nem is szeretnék elárulni a lélekrablókról, a történet folyamán minden ki fog derülni velük kapcsolatban, hogy kik és mik is ők valójában, mi létezésük oka és célja. :) Ezen felül, ha már „vámpírokról” van szó, akkor elengedhetetlen volt magának a vérnek a kultuszát, hiedelemvilágát és megjelenési formáit is megvizsgálnom. Ebben pedig nagy segítséget nyújtott Gudrun Schury – Éltető nedv című írása, amely feldolgozza a vér kultúrtörténetét, rengeteg példát hozva az életből, vallásokból és irodalmi művekből. Emellett még persze rengeteg más jellegű karakter és természetfeletti eredetű dolgot megvizsgáltam, de nem szeretném elvenni a meglepetés erejét azzal, hogy most itt ebben a bejegyzésben felfedem őket. :) 

A harmadik nagy téma, amely átöleli az egész történetet pedig nem más, mint a lélek és szellemvilág kapcsolata – élet a halál után, lélekvándorlás, lelki fejlődés. Ehhez a témához pedig már szorosan kapcsolódik a harmadik érdeklődési köröm, amely saját belső fejlődésemet szolgálja. Rengeteg új tanítót találtam az utóbbi időben, akik könyveiken keresztül szólították meg lelkemet, egyengetve a változás útján. Erről már többször is írtam, ezért nem is szeretném most itt újra kifejteni, csak megosztanám veletek az egyre bővülő gyűjteményemet legkedvesebb mentoraimtól: Osho, Louise L. Hay, Balogh Béla, Pam Grout. Tőlük tanulom a belső munka fontosságát és műveik által iránymutatást kapok a kezdeti nehézségek leküzdésében és megmutatják, hogy hogyan is lehet szabadon és boldogan élni. Emellett elkezdtem érdeklődni az öngyógyítás és energetizáló folyamatok iránt is, hogy ne csak a lelkemet tegyem rendbe, hanem testemet is. Ezáltal nem csak bensőben, de külsőmben is jól érezem magam, teli leszek energiával és vidámsággal. Még csak most indult el bennem a változás, és tudom, hogy elég nagy út áll még előttem, de fantasztikusan motivált vagyok, mivel tapasztalom a pozitív hatásait ezeknek a változásoknak önmagamban és környezetemben egyaránt.

Tehát az olvasás több szempontból is ki tudja elégíteni igényeinket, legyen szó szórakozásról, munkáról vagy önfejlesztésről, csak meg kell találnunk a megfelelő olvasmányt. :) Ti mit szoktatok olvasni? Mennyire tudjátok beleélni magatokat az adott műbe? Esetleg más jellegű műveket is olvastok, ahogyan én is?

Legyen szó bármilyen könyvről, olvasni a világon az egyik legjobb dolog! :)

0 megjegyzés

Üzemeltető: Blogger.